שוויץ זה כאן ממול שלח לחבר
טיולים ואתרים
נכתב על ידי מיכל קנדל

חופשת סוכות עמדה להסתיים, החלטנו להשיב את הילדים מהסבים ולקחת פסק זמן מהעבודה ולצאת לטייל. מאחר ולא רצינו שרב זמננו יתנהל בכבישים, החלטנו לעשות מעשה. החלטנו לערוך טיול ב"שוויצריה הקטנה", ליד אוניברסיטת חיפה. השטח מכיל מספר מסלולי טיול, רובם באזור נחל כלח, הירוק והרענן. אנחנו בחרנו מסלול שמתאים לילדים בגילאי גן ולמשפחה בעלת רכב אחד, כלומר מסלול מעגלי.

נסענו עד לאוניברסיטה, בכיכר האוניברסיטה פנינו לכניסה לחניוני שוויצריה הקטנה וחי-בר כרמל. החלטנו לערוך ראשית את הטיול הרגלי כשהילדים ערניים ומלאי מרץ ורק אח"כ לבקר בחי-בר. לכן נסענו לפי השילוט לחניון נחל כלח-גלים. ערכנו לנו ארוחת בוקר מפנקת ואז יצאנו לטיול. ירדנו בשביל מסומן לבן-אדום-לבן. זוהי דרך קדומה שחיברה בין עתלית וחיפה בימי המנדט.

נקודת התצפית הראשונה שלנו הייתה בנקודה בה לפתע הופיע מולנו שרידי גדר הרוסה אבל עם שער ברזל ניצב לתפארת. בנקודה זו ניתן לראות את אזור האוניברסיטה, חי-בר כרמל, שכונות חיפאיות, שטחי החקלאות של קבוץ בית אורן ועד לטירת הכרמל למטה. השער והגדר הם שריד לתיחום שטח אליו יועדו להשתחרר בעלי חיים צמחוניים מחי-בר כרמל. שריפות רבות והצורך בכיבויין המהיר גרם להרס הגדר במהלך השנים. מכאן המשכנו במורד עד שהדרך פנתה דרומה ומולנו כבר ראינו את המדרון השני ובו מצוקים חשופים. קראנו קריאות וההד שב אלינו. ובקריאות קרב להד המשכנו לרדת בשביל עד למפגש מזרחי עם וואדיון קטן. שם גם פגשנו בסימון שבילים לבן-ירוק-לבן. נחנו ליד גזע קטלב, התרשמנו מעצי ער-אציל (עלי דפנה), עצי אלון, אלה א"י ואחרים. לאחר המנוחה התחלנו בטיפוס.

הילדים למדו מהר מאד איך מסתכלים מראש על הצעד הבא, וטיפסו בגבורה מרשימה. בהמשך העלייה פגשנו שוב בשרידי הגדר. כעת אנחנו במרחק 5 דקות מרכב, אבל לא אנשים כמונו יעוטו על השלל...ישנו סימון "שקוף" כך אנחנו קוראים לסימון לבן-טבעי-לבן. כאשר ישנם שני פסים לבנים ושום צבע ביניהם זהו סימן לסטות מהשביל ולפנות לנקודת עניין: תצפית/מתקן ארכיאולוגי/פריחה ייחודית וכיו"ב. פנינו וצעדנו במקביל לגדר כשהיא לצד ימין שלנו. ואז הגענו- אל צניר מרשים ביותר. צניר זהו מבנה סלע שנראה כמו צינור שחתכו אותו לרוחב ומתקבל למעשה מבליית סלע בעל שכבות שונות שחלקן קשה וחלקן רך יותר. החלק הרך "מכורסם" ע"י שיני הזמן, הרוח והמים במהירות רבה יותר ולכן צורת הצינור. התיישבנו וסיפרנו אגדה ובדקנו את כל הכוכים במקום.

לאחר מכן חזרנו מרוצים מאד אל הרכב. המשכנו אל חי-בר כרמל. זהו איננו גן חיות אלא בעלי חיים שהיו פעם בכרמל, נכחדו וכעת עומלים ברשות הטבע והגנים לגדל עדר מרשים ולשחררו לטבע. יחמורים (איילים אדומי פרווה בגוון צבע החמרה) שוחררו בגליל מערבי ואיילי כרמל שוחררו ברמת הנדיב. הילדים אף התרשמו מפרויקט השבת הנשרים לטבע.

לאחר ארוחת צהריים החלטנו לסיים את היום בתצפית מהמוחרקה. ראינו את יקנעם המושבה, התל ויקנעם עילית, את מרחבי רמת מנשה, את העמק למרגלותינו- כפר יהושע עד מגדל העמק, הר תבור, עפולה ומורדות הגלבוע.