error
שמורת אלוני אבא שלח לחבר
טיולים ואתרים
נכתב על ידי מיכל קנדל

שלוש שנים אחורה, פברואר אביבי, נסענו עם תינוקת בת שבועיים וילד בן שנתיים לקנות לו סנדלים בחוצות אלונים. יצאנו די מהר וחשבנו- מה עושים? המשכנו קצת בכביש והגענו לשלט ירוק גדול- שמורת אלוני אבא.

הייתה חניה ומסלול לא דרוך ולא מסומן, הלכנו קצת לאיבוד ונהנו מאד. היום המקום כבר מוכר, משולט כראוי, לא ניתן לטעות בשביליו והוא מקסים ונפלא כל עונה. יש בו צל מהעצים וקרחות יער חשופות לשמש חורפית. קצת עליה, קצת ירידה ובכלל- ט ב ע!

השמורה הינה חלק מגבעות אלונים-שפרעם, שכשמם כן הם: גבעות עגולות של סלע קירטון עליו צומחים בעיקר עצי אלון ומשתרעים מאזור טבעון-קיבוץ אלונים ועד שפרעם. סמוך לחניית השמורה ישנה רפת קטנה שמהווה אטרקציה לילדים וגם מספר שולחנות אבן עגולים תחת לעצי אלון. משם ממשיך השביל ועולה בינות שיחים, פרחים וסימני מחילות של חולדים (לא, אין בארצנו חפרפרות מסוג בע"ח...). החולד חי תחת לאדמה כסוליטר (בודד). כאשר רוצה החולד לפגוש את החולד נקבה הוא "דופק את הראש" בתיקרת המחילה וכך בעזרת הנקישות מתקשרים. הנקבה פורשת לאחר מכן לרשת מחילות משלה ויוצרת לה מחילה גדולה עד 1/2 מ' אורך ובה

הקלק על התמונה להגדלתה

מזווה- לשם אוגרת פקעות שורשים, חדר הסבה- שם רובצת, ממליטה ומניקה וכמובן- יש צורך ב...שירותים. כאשר הגורים נגמלים הם יוצאים מהמחילה החוצה רצים מהר לאזור אחר ושם חופרים ונעלמים אל בטן האדמה. את פסולת החפירה אנחנו רואים בתלוליות מרובות בשטח הטיול שלנו. המסלול מוביל אל קרחת חורש שלצידה אלוני תבור מרשימים. אלוני תבור עומדים בשלכת וכעת בשיא ליבלוב חדש ופריחה. השביל ממשיך ויורד אל אזור בו צומח גם אלון מצוי, עליו קטנים יותר, ירוקים כהים יותר ונוקשים (גלדניים). האלון המצוי הינו עץ ירוק-עד. השביל שוב מטפס והפעם אל קרחת חורש קטנה שנכון לסוף מרץ פרחה בשפע של פשתה ורודה. מציצים בה גם ניצני זמזומית וחונטים בה פירות הדודאים שנראים כמו עגבניית שרי קטנה וירוקה

כעת, בעוד כחודש וחצי יהיו צהובים-כתומים. כאן ישנו עץ חרוב גדול ומרשים שגזעו מפוצל וממגנט אליו ילדים חובבי טיפוס. השביל יורד שוב. הפעם אל חפיר יבש באדמה. בחורף גשום במיוחד החפיר הזה מתמלא מים והופך לשלולית חורף. במקום בו השביל מתחיל לעלות ישנה פריחת קוציץ מרשימה שנתן את ההשראה לכותרות הקורינתיות של הרומאים. מי שירים את ראשו , יקבל ממני משימה- לחפש קן של נקר. הנקר הסורי מנקר חור בעצים, ויוצר מחילה עמוקה פנימה. אני לא ראיתי פעילות ע"י הקן, גם היה שקט (או שיש עדיין ביצים או שהקן נטוש) בכל מקרה, משך הדגירה קצר וזאת בשל מחסור בחמצן בתוך המחילה- רק 11 ימים דגירה והגוזלים בוקעים. השביל מטפס ועולה וסוגר מעגל חזרה לכיוון שער השמורה והחנייה.

אז איך מגיעים?

נוסעים לצומת אלונים, משם לכיוון אלוני אבא ובית לחם הגלילית. נראה את השמורה משמאלנו כמה מאות מטרים לפני הכניסה לישוב אלוני אבא, אולם שימו לב!! יש קו רציף לבן ובשבתות ישנו פיקוח משטרתי לפעמים. ממשיכים עד לכניסה לישוב, מסתובבים וחוזרים. לגבי הישוב עצמו- בפעם הבאה ועד אז,